AnneMarie Maes

AnneMarie Maes - Beehive (biomimicry)
Annemie Maes - The Invisible Garden (installation)
Annemie Maes - The Invisible Garden (installation)
Annemie Maes - Transparant beehive (installation)
Annemie Maes - the Bee Laboratory (bee parts)
Annemie Maes - the Bee Laboratory (pollen analysis)
Annemie Maes - the Bee Laboratory (the peephole)
Annemie Maes - Transparant beehive (sculpture)
AnneMarie Maes - Connected OpenGreens, 2012

Het tonen van deze data is nog volop in ontwikkeling.
We werken hard achter de schermen om alles zo logisch en compleet mogelijk te tonen.

AnneMarie Maes (1955, Brussel) heeft een master in de Schone Kunsten en  Culturele Studies. Ze speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de multimedia kunstscène in Brussel. Ze is onder meer oprichter van het experimentele animatiefilm productiehuis Pix and Motion (1986 - 2002) en is initiator en drijvende kracht achter Looking Glass, een kunstruimte in het centrum van Brussel (1997- 2004). In 2004 richt ze OKNO op: een internationaal kunstenaarscollectief dat een open werkruimte en ontmoetingsplaats biedt aan kunstenaars, wetenschappers, ecologen, technologen en theoretici.

In haar artistiek werk komen verschillende onderzoekslijnen samen.
Recent werk focust voornamelijk op ecologische kwesties, zoals het Urban Bee Laboratory project (2009-heden) dat onderzoekslaboratoria opzet in open lucht en werken produceert geïnspireerd op complexe biologische structuren.

Vroeger werk waren o.a. mediainstallaties als No2pho (from Noise to Voice, 2006-2008) waarin het publiek zelf een soundscape met dialogen samenstelt door te bewegen doorheen geluidsbronnen met literaire teksten. Of werken binnen de sociaal-anthropologische invalshoek, zoals het People Database Project (1998- 2002) dat samen met het publiek een collectieve narratieve lijn opbouwt vertrekkende van found footage fotoos, en het Politics of Change Project (2007-2010) dat het grassroots activisme van een vrouwengroep in India documenteert.

AnneMarie Maes exposeert regelmatig, zowel nationaal als internationaal. Haar werk werd o.a. geprogrammeerd in de Vooruit (Gent), Stuk (Leuven), Okno (Brussel, TIK – Open House), Kaaitheater (Brussel) maar ook in Oostenrijk (Graz), Croatia (Zagreb), Finland (Pixelache, Helsinki), Frankrijk (Mal au Pixel, Parijs), Duitsland (Transmediale, Berlijn - Documenta, Kassel), Spanje (Barcelona, IAAC), Zweden (Umea, ETC), US (New York, Matrix Art Project), Syria (Damascus), India (Mumbai, Delhi) Turkije (Istanbul) and Brazil (Sao Paulo).