Els Silvrants-Barclay

1980

Els Silvrants-Barclay is artistiek directeur van Netwerk Aalst, samen met Pieternel Vermoortel. Van 2012 tot 2016 leidde ze Contemporary Art Heritage Flanders (CAHF), een collaboratief kennisplatform dat de Vlaamse musea van moderne en hedendaagse kunst S.M.A.K., Mu.ZEE, M HKA en Middelheimmuseum samenbrengt rond het denken over en werken met hedendaagse kunstcollecties. Van 2010 tot 2012 coördineerde ze de ManaMa theaterwetenschappen en doceerde ze danstheorie aan de Universiteit van Antwerpen. Ze stond mee aan de wieg van SPIN, een onderzoeks- en productieplatform rond de kunstenaars Hans Bryssick, Kate McIntosh en Diederik Peeters. Van 2004 tot 2009 werkte ze als curator en artistiek directeur voor verschillende tentoonstellingen, projecten en organisaties in China, waaronder het Dashanzi International Art Festival (curator, 2004-2006), Platform China Contemporary Art Institute (artistiek directeur, 2005-2006), Convergence Satellite Exhibition Beijing Biënnale (met Feng Boyi, 2006). In 2005 richtte ze The Institute for Provocation (Beijing) op, een werkplaats voor kunstenaars en architecten. IFP faciliteerde onderzoeksprojecten met Mette Ingvartsen, Juan Dominguez, Edwin Zwakman, Ben & Sebastian, Tudor Bratu, Mette Edvardsen, Michiel Hilbrinck, Maja Bekan & Angela Serino, Heine Avdal & Yukiko Shinozaki, Sasha Pohle, Danai Anesiadou, Vermeir & Heiremans, Edit Kaldor, Pieterjan Ginckels, en vele anderen. Ze stelde publicaties samen waaronder Everything Beautiful is Far Away (2008, Timezone 8, met Jean Bernard Koeman en Carol Lu), The Making of Meeting (2013, MER.Paper Kunsthalle, met Defne Ayas en Davide Quadrio) en Cave#1: Territories (2016, Sternberg Press, met Pieternel Vermoortel).